Vilken åkattraktion kan din bok liknas med?

Är din boks dramaturgi som ett vikingaskepp, som kastar läsaren fram och tillbaka tills stormen plötsligt lagt sig. Som fritt fall där förväntan är hög men slutet kommer alldeles för snabbt. Är den som slänggungan som går runt, runt i cirklar (kanske underhållande men ger ingen variation), eller en berg- och dalbana i någon slags form?

Detta inlägg skulle kunna handla om olika genres och dess dramaturgiska kurva. För visst finns det en viss skillnad i hur olika former av texter berättas på bästa sätt. Men istället ska det handla om dramaturgi. För om jag bara får använda en åkattraktion, som den optimala för att beskriva en skönlitterär boks händelseutveckling, måste ändå berg-och dalbanan vara i särklass den bästa!

Det börjar innan den ens satt igång. Förväntan! Och när vagnen väl satt igång och klättrar uppåt, uppåt så vet du att det här blir en häftig resa (jag brukar vägra att titta ner eftersom det känns så läskigt och jag är en fegis med höjdskräck). Sen bär det av, neråt, uppåt, intensivt och härligt och samtidigt vet du att det värsta, den där sista stigningen (no point of return) och den djupa dalen finns kvar. Klimax (kameran blixtrar till och tar ett kort i ögonblicket där din skräck eller förtjusning inte går att dölja) inträffar strax  innan vagnen saktar in eller gör en häftig inbromsning.
Åkturen är över.
Kanske blev den precis som du förväntade dig.
Kanske överraskade den, skrämde livet ur dig …
Om berg- och dalbanan var bra och passade just dig (nyckelpigan passar sin målgrupp men kanske inte en vuxen publik) så vill du troligtvis åka igen!

Så om läsaren får åka berg- och dalbana när hen läser din bok; då har du lyckats med din boks dramaturgi!

Tycker du att dramaturgi känns lite onödigt knepigt?
Häng då med på denna kortfattade sammanfattning av dramaturgi och bokens viktiga delar:

Inledning
Här handlar det om att dra med läsaren in i handlingen.
Fånga läsaren med hjälp av något spännande, med hjälp av att sätta en viss stämning och känsla. Låt läsaren få en föraning om vad som ska komma utan att avslöja för mycket. Inledningen ska skapa ett ”kontrakt” med läsaren.

Milstolpe 1
Kallas ibland plot-point eller vändpunkt.
Berättelsen har tagit en ny väg eller intensifierats. Det som står på spel ska vara tydligt nu. Konflikter har kommit fram på ytan. Kanske inser din huvudkaraktär att hen måste kämpa, ta itu med det stora problemet. I denna del av boken utvecklar sig berättelsen, läsaren får veta mer om karaktärer och situationen (eller luras tro saker som sedan visar sig vara på ett helt annat sätt)

Milstolpe 2 (mittpunkt)
Berättelsen känns fullt utvecklad, men något nytt tillkommer. Kanske en slags twist…
Jobba vidare med utmaningar, intensifiera, blanda hopp, seger och nederlag

Milstolpe 3
Stegring inför slutet.
Ett avgörande beslut. Bära eller brista.
Jobba upp intensitet mot det avgörande i berättelsen – no point of return (ingen återvändo)

Slutet
Den sista delen handlar först om att allt ställs på sin spets, avgörs, exploderar, kulminerar. Efter klimax är det dags att avsluta.
Hur ska din bok sluta? Ska alla trådar knytas ihop först här i slutet eller har det hänt under berättelsens gång. Behövs en förklaring eller ska vissa delar lämnas öppna för läsaren att tolka? Ska det sluta lyckligt, olyckligt? Ska allting utvecklas åt ett helt annat håll och överraska läsaren i slutet?
Det viktiga är vad läsaren tar med sig. Se till att ditt syfte och den känsla du ville skapa får leva kvar i läsaren när de läst klart och stänger igen din bok.

Tre eller fyra akter?
Ibland talas det om att bokens dramaturgiska struktur kan delas in i tre akter, ibland talas det om fyra. Vad är skillnaden? 

Det är nog mest en smaksak. Om ovanstående delar ska delas in i tre delar blir det så här:

  • Akt 1 Inledning och utveckling en bit efter första milstolpen
  • Akt 2 Mitten som startar strax innan mittpunkten och slutar i samband med tredje milstolpen
  • Akt 3 Slutet som startar strax efter tredje milstolpen och avslutar berättelsen

Om berättelsen delas in i fyra delar blir det istället såhär:

  • Akt 1 Inledning och första milstolpen
  • Akt 2 Första milstolpen fram till mittpunkten
  • Akt 3 Mittpunkten fram till tredje milstolpen
  • Akt 4 Tredje milstolpen fram till sista punkten

Ibland brukar akterna och milstolparna sättas ut efter en viss procentdel av boken.

  • Första milstolpen kommer då ca 25 % in i handlingen
  • Andra milstolpen/mittpunkten ca 50 % in i handlingen
  • Tredje milstolpen ca 75 % in i handlingen

Behöver man kunna dramaturgi i teorin för att skriva i praktiken?
Nej, det är inte säkert att du behöver fördjupa dig i dramaturgi eller ens behöver dessa milstolpar och akter som hållpunkter i ditt skrivande. Men det kan definitivt underlätta och fungera som en slags kompass i ditt skrivande.
Bilden av en berg- och dalbana kan också vara bra att ta fram för att försäkra att du skriver en berättelse som har tempo, driv, intervaller, förväntan och ger läsaren en oförglömlig upplevelse oavsett vilken genre du ger dem.

P.S Skrivprocessen kan också liknas vid en berg- och dalbana. Toppar och dalar avlöser varandra. Lågvatten just nu? Håll fokus och skriv på, snart är du på toppen igen och kanske till och med i mål!

 

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *