Tips till dig som funderar på egenutgivning via eget förlag

Att få sitt manus antaget av bokförlagen är tyvärr inte det lättaste, vilket många redan vet. Anneli Olsson var en av dem som fick otaliga refuseringar men ändå bestämde sig för att det skulle bli en bok. I maj 2020 släppte hon feelgood-romanen Fritt fall som egenutgivning via eget förlag. Här delar hon med sig av tankar och tips till dig som också funderar på egenutgivning. 

 

5 utmaningar med egenutgivning via eget förlag

Det är givetvis inte helt enkelt med egenutgivning men jag kände att det var värt att testa. Min inställning var och är att det är ett företag som ska drivas – med boken som produkt. Det kan nog annars lätt bli laddat. Det ligger så otroligt mycket tid, arbete, energi och förhoppningar bakom en bok. Här är några av utmaningarna jag har upplevt.

 

 

1. Negativa attityder gentemot egenutgivare

Man ska komma ihåg att mellan noll och ett fåtal debutmanus antas varje år av förlagen. Jag har hört och läst förläggare uttala sig om att de större förlagen får in mellan 1000-2000 manus årligen. Det betyder inte att det är bara det fåtalet som blir antagna som kan skriva böcker. Ändå har jag stött på uppfattningen att du är en författar-wannabe som kanske borde acceptera att det inte ska bli en bok av ditt manus, när det inte är ett av de få som väljs ut i manushögen. Vibbarna jag tycker mig ha känt av på sistone är ändå att den nedlåtande attityden håller på att luckras upp.
 

 

2. Pengar

Du gör hela investeringen själv och tar därmed också hela risken själv. Det kan vara svettigt både mentalt och ekonomiskt.

 

 

3. Tid

Allt tar tid, även efter att du skrivit klart din bok. Så tänk till kring tidsram för utgivning – vad du tror är rimligt att du orkar och hinner med till en viss tidpunkt.

 

 

4. Många hattar och många beslut

Troligen är det du som ska sköta allt i din bokutgivning. Från själva skrivandet, till kontakter med samarbetspartners, eventuellt pitcha boken till lokala bokhandlare, skaffa distributör, leta tryckeri och sköta kontakten med dem, marknadsföra boken, ta hand om bokföringen … puh! Det är många saker att ta reda på, att lära sig och hinna med. Det är lika bra att man har det klart för sig. Men. Är du inställd på detta och sätter en rimlig tidsram för utgivningen så blir det också otroligt kul! Du kommer att lära dig så mycket.

 

 

5. Nå ut till läsare

Du konkurrerar med titlar från de stora förlagen som har helt andra förutsättningar för marknadsföring än du som egenutgivare har. Du behöver:

 

  •  vara kreativ i kommunikationen (hur, vad och var du och boken syns)
  • kontakta media
  •  vara aktiv i sociala medier
  • uppmuntra läsare att lägga inköpsförslag på bibliotek
  • efterfråga din bok i bokhandeln
  • höra av dig till folk som du tror skulle vara intresserade av samarbeten på olika sätt
  • fråga om du får vara med på evenemang etc.

 

Listan kan göras längre men aktiv är nyckelordet skulle jag säga vid egenutgivning via eget förlag. Visa att du finns och vad du gör, för man vet aldrig vad det kan leda till om man lyckas bli “top of mind” hos andra. Dessutom konkurrerar din bok kanske med till exempel Netflix, sociala medier och magasin också och inte bara andra böcker.

 

 

Anneli Olsson, egenutgivare, eget förlag
AnneliOlsson, egenutgivare via eget förlag. Foto: Karin Kronvall, Kronvalls pixlar

5 fördelar med egenutgivning via eget förlag

Det finns som bekant två sidor av samma mynt och det är inte enbart uppförsbacke med egenutgivning på eget mikroförlag. Några fördelar med utgivning via eget förlag:

 

 

 

1. Frihet och kontroll

Du bestämmer allt från vilka du vill jobba med, till att ha sista ordet om omslaget, datum för boksläpp, storlek på upplagan (hur många böcker som trycks). Dessutom har du möjligheten att själv sälja boken direkt till läsaren, följa försäljningen direkt via rapport från distributören och ha koll på hur det går (eller inte går).

 

 

2. Pengarna

Du får behålla nästan hela kakan vid försäljning när det är du som gjort hela investeringen och äger förlaget. Anlitar du en distributör för att kunna sälja via nätbokhandlarna och öka chanserna till att fler fysiska bokhandlar enkelt ska kunna beställa boken, så har du en mindre kostnad där. Men du får dina intjänade pengar direkt när du själv säljer till kunder och månadsvisa utbetalningar från distributören. Istället för att invänta en eventuell royalty-utbetalning i framtiden.

 

 

3. Kontroll och självbestämmande

Du kan snabbt ställa om i det fall du får en ny idé eller märker när något inte fungerar. Du bestämmer själv och justerar planen när det behövs.

 

4. Du lär dig mer om bokbranschen

Genom att du sitter på alla positioner i ditt förlag så kommer du också att lära dig massor om allt från själva bokmakeriet till distribution, projektplanering, marknaden, våga ta kontakter och att lära dig att våga synas. Vi bor trots allt i janteland så det är inte helt enkelt alla gånger men som med allt annat är det en träningssak 🙂

 

5. Visar vad du går för

Om det går bra med bokförsäljningen och du blir bra på att våga marknadsföra boken och ditt författarskap, så visar du också vad du går för. Både inför läsarna, samarbetspartners och kanske även inför bokförlagen. Du kan aldrig veta vart det kommer att ta dig. Framför allt är det otroligt kul att lära, utvecklas och testa sig fram, om än också obehagligt emellanåt.

 

 

5 tips till dig som vill satsa på egenutgivning via eget förlag

Det finns mycket att säga och tipsa om kring detta men här kommer fem tips!

 

 

1. Tänk på utgivningen som en investering i din framtid

Chansen att du tjänar något på din bok (om det är din första och du är okänd författare) finns men den är inte jättestor. Det är dock starten på din karriär och du vet aldrig vad det här kan komma att leda till!

 

 

2. Tänk till ordentligt kring formatet

Är det din högsta dröm att hålla din inbunda bok i handen? Kör.

Om du vill nå ut brett som okänd författare och egenutgivare skulle jag ändå råda dig att satsa på ett billigare format. Jag har lyssnat många gånger på intervjuer med Emelie Schepp som faktiskt inledde sin karriär som otroligt framgångsrik egenutgivare som började med pocketformatet. Bland annat det tog jag till mig och det visade sig vara ett smart drag. Tröskeln för att testa en ny författare blir lägre för läsarna när priset är lägre. Kostnaden för tryck blir också lägre för dig men du tjänar också mindre per såld bok om du väljer pocket istället för inbundet. Du får helt enkelt ställa dig frågan vad du värderar högst och vad du behöver.

 

3. Gör en projektplan för bokutgivningen

Jag har tyckt att det varit skönt att ha på “pränt” vad som behöver hända, när och vem som ska göra det. Du får kontroll på din bokutgivning och det blir lättare att eventuellt boka de olika frilansare som ska hjälpa dig och att ta nödvändiga kontakter i god tid. Särskilt när du bestämt dig för utgivningsdatum. Se listan (längre ner) på de frilanstjänster jag betalade för.

 

4. Bygg relationer i sociala medier

Eftersom du, liksom jag, troligen inte har en stor marknadsföringsbudget och gör det här själv, är relationsmarknadsföring via sociala medier oerhört viktig. Skapa närvaro och var just social i sociala medier. Kanske är det inte din grej, men för mig har det varit helt avgörande. Dessutom gillar jag det och då blir det så klart lättare och riktigt roligt!

 

5. Fråga andra, lyssna och läs

Jag är så klart inte först i världshistorien med egenutgivning men det var första gången för mig. Därför pratade jag med andra egenutgivare, lyssnade på poddar (svenska men främst brittiska och amerikanska) och läste böcker om egenutgivning, marknadsföring och kommunikation. Man måste inte uppfinna hjulet på nytt.

 

Mina 5 anledningar till egenutgivning på eget förlag

Egentligen skulle det kanske stå “6 anledningar …” för i grund och botten är en av anledningarna envishet. När jag har bestämt mig för något har jag svårt att släppa taget om det.

 

 

1. Jag hade haft författardrömmen sedan barnsben och tyckte att det var dags att förverkliga drömmen vid 40.

 

2. Flera av de sista testläsarna hyllade manuset och det gav mig en dos självförtroende innan jag putsade till det en sista gång och skickade det till förlag.

 

3. Förlagen sa nej tack men jag trodde ändå på manuset. Självklart blev jag besviken men jag hade ändå väntat mig att det skulle bli refuserat.

 

4. Följande mening ringde i huvudet: “du lever bara en gång Anneli – chansa!”

 

5. Den ekonomiska möjligheten fanns och jag kunde tänka mig mycket sämre saker att lägga pengar på än starten på min författarkarriär. Eftersom det skulle bli egenutgivning passade jag på att (på gott och ont) bestämma allt själv – på eget förlag.

 

 

Fritt fall, egenutgiven feelgoodroman
Annelis debutroman Fritt fall.

Frilansare som jag valde att anlita

Omslagsdesigner: oerhört viktigt att välja ett proffs anser jag, så omslaget håller samma nivå som böckerna från de etablerade förlagen. Omslaget är viktigare än man kanske tror.

 

Redaktör (som även gjorde sättningen): en självklar tjänst att köpa in eftersom jag ville att boken skulle bli så bra den bara kunde bli.

 

 

Korrekturläsare: detta höll jag på att välja bort men ångrade mig i sista minuten och bokade ändå. Tack och lov!

 

 

 

Boktips

– Ge ut din bok: från manus till mål av Johanna Wiman

 

– Smart PR för författare av Karin Bäcklund och Marianne Olsson (e-bok)

 

Läs mig! En kreativ PR-handbok av Marthina Elmqvist (tyvärr slutsåld i nätbokhandlarna men kanske går att få tag på på annat sätt)

 

– Scenen är din: gör ditt varumärke till en hit av Anna Moore

 

 

Poddtips

– Skrivarpodden – sök till exempel på Emelie Schepp eller egenutgivning

– Skriv en bestseller eller en annan bok

– The Creative Penn Podcast

– The Self Publishing Show

– Writers Ink 

 

 

 

 

Till sist: kom ihåg att det inte är kört bara för att de etablerade förlagen säger nej tack till ditt manus.
Det finns fler vägar att köra vidare på!

 

Mig hittar du på Instagram som @forfattaranneli eller via min hemsida www.forfattaranneli.se.

 

 

 

Jag önskar dig nu stort lycka till med din bok!

 

 

 

Skrivfokus finns här för dig som behöver lektör, redaktör eller korrekturläsare inför din utgivning.

 

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Rulla till toppen