Alla är vi olika i vad vi gillar bäst i skrivprocessen – idén, råmanusutvecklingen, redigeringen, korrekturet … Längst av dessa faser är oftast redigeringen och den väcker känslor av alla de slag, oavsett om man är aspirerande författare eller en etablerad sådan. Vi kan älska den, hata den men kommer inte ifrån det. Ska din text bli en färdig bok behöver du lägga tid på att redigera ditt bokmanus.
Det är under redigeringen som boken verkligen blir till, har det sagts. Kanske provocerande att höra när du slitit hårt och länge med att få ihop din berättelse till ett råmanus! Du vill ju att det ska vara färdigt nu och det är helt begripligt. Men faktum är att det händer väldigt mycket när man skapat sig distans till texten ett tag och börjar gå igenom den igen. Det händer även mycket med dig som skribent och kanske har du sett den här ganska roliga beskrivningen av den kreativa processen:
1. This is awesome
2. This is tricky
3. This is shit
4. I am shit
5. This might be ok
6. This is awesome
Känner du igen dig?
Redigeringstips i 7 steg
Hur kan du lägga upp redigeringen av ditt bokmanus, för att ta dig från punkt 1 och hela vägen till punkt 6 i den kreativa processen? Det finns lika många sätt som det finns författare, men ett alternativ är att redigera ditt bokmanus i flera lager. Det kommer ändå att behöva omarbetas flera gånger för att resultatet ska bli så bra som möjligt. Ett bra tips tycker jag är att börja i det stora och tratta ner till detaljerna, som exemplet nedan.
- Storyn
- Har den en röd tråd?
- Fungerar tempot?
- Fungerar dramaturgin – är det engagerande och spännande?
- Karaktärerna
- Är de konsekventa och trovärdiga i sina handlingar? Om du har flera – gå igenom deras respektive spår i berättelsen, var för sig. Här kan du läsa mer för att få tips på hur du gör dina karaktärer mer levande.
- Logiska luckor
- Behövs mer research?
- Plocka bort eller lägga till händelser och saker?
- Gestaltningen
- Visar du läsaren hur karaktärerna beter sig, känner sig och agerar? Utveckla för att skapa mer levande personer och skeenden.
- Miljöbeskrivningar
- Är platser och omgivningar levande och relevanta för berättelsen?
- Behöver miljöerna/platserna få en mer framträdande roll eller behöver den tonas ner
- Berättarperspektivet/perspektiven
- Om du berättar ur ett jag-perspektiv, håller du dig då konsekvent till vad just jag-personen ser, hör och upplever? Eller glider du och plötsligt berättar hur någon annan i scenen uppfattar situationen?
- Språket
- Stavfel
- Upprepningar
- Otydlighet i uttryck/ord
- Konsekvent stil
- Krångliga meningar
- Syftningsfel
Ett åttonde tips i redigeringen – testläsare
När du har bearbetat manuset och känner dig nöjd för stunden, tycker jag att det är en bra idé att låta någon annan läsa! Hur mycket du än jobbar med och förbättrar manuset, blir du till slut hemmablind. Tänk efter om du har vänner som du litar på som kan ge dig ärlig återkoppling. Kanske kan du hitta andra skrivande personer (t.ex. på Facebook eller Instagram) som du tror skulle kunna ge dig konstruktiv feedback för att jobba vidare.
Och ett sista redigeringsråd – anlita lektör
Om du redan har tagit hjälp av testläsare eller kanske inte törs eller vill göra det, då rekommenderar jag varmt att anlita en lektör som på ett professionellt sätt granskar din berättelse, karaktärer, gestaltning m.m. Du får värdefulla synpunkter och förslag på vad du kan jobba vidare med att utveckla, innan du skickar manuset till förlag – om det är det som är ditt mål i slutänden. Att få andras ögon på och input kan ge dig ny energi och riktning i nästa redigeringsomgång och du kommer garanterat att själv märka hur både din text och hur du som skrivande person utvecklas.
Hör gärna av dig om du känner dig i behov av mina lektörsögon på din text.