Tips som lossar skrivblockering!

Orden har tagit slut, miljöerna och karaktärerna vill inte gestaltas och dialogerna blir stolpiga. Förtvivlat försöker du hitta något i din text som ska leda dig tillbaka in i berättelsen, men förgäves. Dörren som leder dig in i textens värld är stängd. Dessutom upptäcker du att det är något ännu värre som har hänt! När du läser igenom texten och febrilt söker efter de originella karaktärerna och scenerna du byggt upp så märker du att allt förvandlats. Det var ju inte det här du skrev, inte det här du kände, när du ivrigt jobbade med manuset som skulle bli en bestseller!

Lugn, drabbas inte av panik. Du har bara drabbats av skrivblockering. Ett jobbigt men helt ofarligt tillstånd som kan botas och aldrig komma tillbaka igen, om du behandlar den rätt. Vilken behandling du ska ge dig själv beror på bakomliggande orsak. Orsaken bakom din blockering kan generellt delas in i två olika kategorier. Men oavsett orsak ska du först och främst tillämpa dessa två råd:

  • Ta en paus!
  • Förbjud dig att uttrycka dig nedlåtande om dig själv – när den inre rösten tar ton, slå genast tillbaka. Likt en ond demon kan du be kritikdjävulen att vika hädan!

Okej, nu har du vidtagit de nödvändiga akuta åtgärderna. Vi kan likna dessa åtgärder med vad du bör göra när du blir sjuk. Du kan inte jobba på och låta smärtan, stressen och oron ta över. Stäng av datorn eller lägg ned pennan. Hur länge du ska pausa innan du ska gå vidare och analysera orsak till skrivblockeringen är individuellt. Det kan handla om någon/några dagar som du ägnar dig åt något helt annat.

Utan stress, oro eller kritiska tankar kan du själv analysera uppkomsten av skrivblockeringen. Du ställer diagnos genom att använda självreflektion. Därför är tips nummer två så avgörande att följa. För om du låter kritikdjävulen styra blir det verkligen ingen konstruktiv reflektion.

Vilken diagnos?
Vilken beskrivning passar in på dig? Om du är osäker, överväg båda diagnoserna och se på deras åtgärdsprogram. Troligtvis känner du vad som är rätt för just dig.

Nervös blockering
Du är för självkritisk. Oro har tagit alldeles för stor plats och nu är ditt självförtroende och självkänsla på en kritisk låg nivå. Du har haft stora förhoppningar och förväntningar på din text. Samtidigt som du satsat så stort på projektet har tvivlet hunnit i kapp. Vad händer om det aldrig blir den bok som du drömt om? Vad händer om den refuseras, ingen vill läsa eller tycker illa om den? Din rädsla har slagit sina smärtsamma klor i dig. Men din oro och rädsla har ingen verklighetsförankring. Din text är bra! Det är bara du som tvivlar och befinner dig i en svacka. Se hur du kan gå vidare i ditt åtgärdsprogram!

Undanträngd blockering
Din text har, på riktigt, allvarliga brister. Din glädje och dina drömmar om slutresultatet har drivit ditt skrivande vidare på en väg som är oframkomlig. Du har inte velat, eller kunnat, se att du är på fel väg, saknar viktiga ingredienser eller brister i skicklighet inom vissa områden. Kanske har du anat detta ett tag men försökt tränga undan dina insikter tills det inte längre gick. När du plötsligt blev medveten om att din text inte håller den kvalité du önskat blockerades förmågan att lösa problemet. Kanske har de akuta åtgärderna, pausen och att inte låta din inre kritiker krossa dig, redan fått problemlösningscellerna att bli aktiva igen? I så fall är det dags för ditt åtgärdsprogram!

Åtgärdsprogram vid nervös blockering

  • Pausa inte ditt skrivande för länge. Det kan förvärra ditt tillstånd.
  • Om det känns för svårt att återuppta ditt skrivprojekt direkt så skriv något helt annat. Skriv om hur du mår, skriv utan att tänka efter vad du ska skriva – bara skriv!
  • Ta hjälp av en skrivövning enbart med syfte att skriva.
  • Låt kreativitet och ögonblickliga infall vara din ledstjärna. Koppla bort struktur och planering.
  • Aktivitet: Gå promenader. Använd mindfullness (medveten närvaro) och avslappningsövningar.
  • Det här är rehabilitering som leder till att du snart är redo att skriva vidare med ditt stora projekt igen.
  • Kanske behöver du någon att bolla ditt skrivande med? Exempelvis är skrivarkompisar guld värt för att stärkas i sitt skrivande.
  • När din skrivkramp är botad – ta med dig kunskapen du fått om dig själv och ditt skrivande. Gå stärkt ur svackan. Våra känslor kan inte bara ge och lust och inspiration, tyvärr kan de förgifta våra tankar som börjar mata oss med falska sanningar om hur odugliga vi är. Bättre rustad kan du slippa drabbas av skrivblockering i framtiden.

 

Åtgärdsprogram vid undanträngd blockering

  • Vad är du mest frustrerad över när det gäller din text? Formulera problemet så objektivt du kan.
  • Fortsätt pausa, men låt berättelsen leva i dina tankar. Var öppen för olika lösningar. Låt tankarna flöda. Hur skulle din berättelse kunna utformas på ett annat sätt? Hur skulle det vara om…
  • Gör annat medan du låter institutionerna för problemlösning och kreativa idéer både jobba var för sig och tillsammans. Det sker automatiskt medan du lever ditt liv. Lösningsförslagen kan du få när du går på en skogspromenad, står i duschen eller viker tvätt.
  • Begrunda förslagen du får. Kanske ger de uppslag som får dig att sätta dig ned och skriva. Lättare kramp kan vara botad i detta stadium.
  • Läs böcker. Antingen inom den genre/det område du skriver i eller något helt annat.
  • Överväg om du borde delta i en skrivarkurs eller fördjupa dig i skrivandets konst på egen hand (finns massor av litteratur att köpa, låna eller leta fram på nätet). Eller ta hjälp av en lektör/författarcoach.
  • Skriv något helt annat ett tag. Kanske har du fått en idé som du vill utveckla, eller så har du identifierat vad du behöver träna upp din skicklighet i. Kanske behöver du bli duktigare i gestaltning, få koll på berättarperspektiv eller skriva dialog. Gör specifika skrivövningar eller kortare texter.
  • När du är redo är det dags att se på texten i ditt skrivprojekt med så objektiva ögon du kan. Stryk, skriv om och hitta tillbaka till din skrivglädje igen.
  • Känn dig stärkt i att du tagit itu med problemen du hade i skrivandet. Att stanna upp och utvecklas var nödvändigt för att nå hela vägen i mål!

Tips!
När du vill ta en paus från ditt vanliga skrivande, använd skrivövningar! Skicka ett mail till mig: jenny@skrivfokus.se så får du 20 kreativa skrivövningar som du kan jobba med.

 

 

 

 

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *