Mathias Kunto om debutboken Tidsbrott

Träffa författaren till den nya science-fiction serien Evigheten! Ta del av hans bästa råd för att lyckas med skrivandet och få hans syn på skillnaden mellan fantasy och science-fiction …

Tidsbrott är den första delen i Mathias Kuntos serie Evigheten. En historisk sci-fi om att resa i tiden, skydda historien och kämpa mot dem som vill förändra världen för alltid.

Vad skulle du göra om du redan visste framtiden?

I Tidsbrott får vi träffa Kevin precis när han rymmer från hemmet utanför Luleå, där han blivit placerad. Hans impulsiva planering går inte riktigt som han tänkt sig när han plötsligt transporteras 500 år bakåt i tiden, tillbaka till ett Sverige där Gustav Vasa nyligt tagit makten. Kevins resa hem igen kantas av spännande äventyr både i historiska händelser och i fantasifyllda intriger med högteknologiska tidsväktare. Samtidigt får Kevin även glimtar om sin verkliga bakgrund och sitt ursprung.

Vem riktar sig boken till?

Jag skrev Tidsbrott för en publik mycket i samma ålder som jag själv var när de första idéerna kring serien Evigheten föddes. Boken riktar sig främst till ungdomar i högstadieåldern som gillar ny häftig teknik och spännande historier.

Sedan är boken fullproppad med antydningar och subtila ledtrådar kring händelser som sträcker sig över hela serien. Min förhoppning är att locka läsare till diskussion och spekulation till hur saker och ting egentligen hänger ihop.

Med det här sagt så kan Tidsbrott vara underhållande även lite högre upp i åldrarna.

Hur kom du på idén till boken?

Under min egen högstadietid läste jag mycket, både fantasy och science fiction. Jag diskuterade också både böcker och skrivande med min gode vän Janne. Någonstans i de samtalen insåg jag att jag saknade berättelser som vävde samman vår verkliga historia med nutid och framtid. Jag började då att konstruera ett extra lager ovanpå vår egen värld där jag kunde skapa tidsväktarna och den hemliga staden Aeternitas.

En tanke jag hade var att jag ville kunna ge alternativa förklaringar till verkliga händelser, samtidigt som det ibland skulle vara svårt att skilja fakta från fantasi. Det här växte med tiden till en förhoppning om att stärka intresset för historia hos barn och ungdom.

Hur lång tid tog det att färdigställa boken – från idé till färdig bok?

Från det att mina första idéer kring världen och seriens uppbyggnad började ta form under högstadiet har det säkert gått omkring 20 år. Medan grundhistorien och de stora milstolparna har funnits där sedan start, så har en hel del både tillkommit och förändrats. Ibland har materialet även fått ligga undanstoppat i en låda flera år i streck. Fördelen är att jag nu har tillräckligt med planering för en serie på sex böcker.

Min livssituation förändrades något under 2017, vilket gav mig möjligheten att damma av materialet och börja skriva Tidsbrott på riktigt. Så från de första idéerna till färdig bok, ungefär två decennier, medan det faktiska skrivandet tog 1,5-2 år.

Tre ord som beskriver dig som person:

Logisk, strukturerad och fantasifull.

Hur ser du på skillnaden mellan fantasy och science-fiction?

Skillnaderna är för mig att fantasy ofta innehåller inslag av övernaturlighet, så som magi och mytologiska varelser, medan science fiction är helt och hållet vetenskapligt baserat. Serien Evigheten flöt till en början mellan båda två, men är i sin slutgiltiga version renodlad science fiction. Det finns ingenting i Tidsbrott som inte har en vetenskaplig förklaring.

Vad läser du helst själv?

Jag är något av en allätare när det kommer till böcker. Förr om åren var det mest fantasy och science fiction, men det har med tiden skiftat till en del skräck och dystopiska spänningsromaner. För en handfull år sedan hade jag en period då jag sträckläste klassiker som t.ex. Dracula, Frankenstein och Robinson Crusoe. Variation är roligt och man kan lära sig något nytt om skrivande, eller låta sig inspireras, av allt.

Något som varit en utmaning i ditt skrivande:

Definitivt att skära i manuset. Till vardags arbetar jag som webb- och systemutvecklare, i den rollen tar jag gärna bort kod för att minska komplexiteten och förbättra resultatet. När det kommer till skrivande så har det visat sig vara betydligt svårare. Det är utmanande att kasta eller hantera alla de tankar, idéer, antydningar och händelsetrådar som råkar finnas i en text som måste bort.

Skillnaden i längd mellan när jag kände mig färdig med manuset till Tidsbrott första gången, till den version som gick i tryck, är nästan 50 000 borttagna ord. Det kändes jobbigt då, men gjorde hela berättelsen mycket bättre.

Har du något råd till de som vill lyckas med sitt skrivande och ge ut sin bok?

Ett råd är att lyssna på kritik och våga ändra, strukturera om och kasta. Det är den största anledningen till att Tidsbrott blev så bra som den faktiskt blev. Rent psykologiskt kändes det lättare att stryka text när jag flyttade den till ett separat dokument. Då fanns den kvar, även om jag visste att jag aldrig skulle använda den.

En annan bra idé är att ta in extern hjälp när du bearbetar texten. Du kommer inte att ångra dig om du låter lektör, redaktör och korrekturläsare hjälpa dig med manuset.

Jag har gjort en del små och stora misstag under skrivandet av Tidsbrott. Ett av de mest tröttsamma var mitt beslut om att använda talspråk i dialoger, något som jag sedan ångrade. Den automatiska sök och ersätt-funktionen fungerar dåligt när man vill byta ut dom till de eller dem.

Tidsbrott. Första delen i serien Evigheten

Här kan du beställa boken:

https://www.adlibris.com/se/bok/tidsbrott-9789198503500

Följ Mathias Kunto på Facebook:

https://www.facebook.com/MathiasKuntoForfattare/

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *